Monday 4 May 2009

Perkhemahan Bersepadu- Motivasi Sahsiah






Syabas dan tahniah kepada kontijen PBSM, Unit Tae-Kwan-Do dan Kelab Komputer yang berjumlah 100 orang telah menjalani perkhemahan bersepadu yang telah diadakan pada 30 April-1 May 2009 di Chalet Puteri Ayu, Yan yang lalu. Bertemakan pembentukan sahsiah, kem kali ini dimuatkan pengisian berbentuk kerohanian. Antara program yang telah dilaksanakan ialah bersolat dalam keadaan darurat di kaki bukit Tangga Kenari di Titi Hayun. Semua peserta telah diminta bersolat berjemaah dengan air yang kurang dan pakaian yang sedia ada tanpa kain telekung, tetapi masih boleh mengerjakan solat. Amali solat telah dibuat secara berkumpulan dengan konsep "Treasure Hunt Solat". Ramai peserta tertanya-tanya apakah Treasure Hunt Solat. Tetapi setelah melaluinya ternyata banyak nilai positif yang telah diluahkan oleh peserta. Ternyata objektif Treasure- Hunt Solat yang telah diilhamkan oleh Ustaz Hapidz membuahkan hasil yang cukup tidak disangka-sangka. Walaubagaimanapun ramai peserta telah meminta agar program Treasure Hunt Solat ini diperpanjangkan masa. Hanya 3 jam program itu dilaksanakan ternyata masih tidak puas (luahan hati peserta). Tazkirah oleh Cikgu Ismi mengenai Meditasi secara islamic juga mendapat perhatian daripada para peserta. Ternyata ilmu islam itu cukup luas dan dapat dipratikkan dengan meluas. Melalui kaedah meditasi yang diamalkan oleh bukan penganut islam, tetapi sebenarnya Meditasi mengikut kaedah islam ternyata lebih memberi kesan positif dari segi kesihatan dan emosi adalah terpaling utama...Syabas kepada Ustaz Hapidz dan Cikgu Ismi.
Selain daripada itu sokongan dan kerjasama daripada pihak pengurusan terutamanya Pengetua SMKPP Tn. Hj. Khadri, PK KOKO Pn. Che Maznah, Penyelaras Unit Uniform En. Zaini b. Abdullah serta Fasilitator diantaranya En. Khuzaimi b. Khalid, Cikgu Aina, Cikgu Asyikin, Cikgu Nur Zanna bt. Ramli, KEM Komanden En. Elyas, En. Anuar serta mereka yang terlibat secara langsung atau tidak langsung sebenarnya adalah pereka kepada kejayaan kem tersebut. Tanpa mereka ini semua objektif kem bersepadu ini tidak akan berjaya.
Semoga kem sebegini akan dapat dilaksanakan lagi untuk masa-masa akan datang demi membentuk sahsiah pelajar ke arah yang lebih cemerlang dan dinamik dunia dan akhirat.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment